Gymnasieelever fra Greve overtog styringen af Kühn for en dag

Greve Gymnasium hos Kühn Gruppebillede.jpg

Et hold elever fra Greve Gymnasium har rustet sig til fremtidens arbejdsmarked ved at tage imod en konkret udfordring fra plastfabrikken Kühn i Greve. Her arbejdede de bl.a. med at brande virksomheden på LinkedIn og komme med ideer til indretning af et Vækstcenter.

Et hold elever fra Greve Gymnasium slap lærebøgerne i faget erhvervsøkonomi og tog imod en konkret udfordring hos sprøjtestøberiet Kühn, der har til formål at skabe nye danske arbejdspladser ved at fremstille plastkomponenter i verdensklasse. På årets sidste dag i november var undervisningen nemlig flyttet ud i den virkelige verden på en af Greves industriarbejdspladser på Elektronvej 3 i Greve. Her fik eleverne en introduktion til virksomhedens produkter, kunder, faciliteter og vækstpotentiale. Bagefter skulle de deltage i en workshop og fremlægge deres ideer og løsninger over for den adm. direktør Jesper Damm og eksterne konsulenter fra Leanagent, Væksthus Sjælland og ErhvervsCentret.

Opgaven til eleverne gik ud på at byde ind med vilde ideer til en markedsføringskampagne målrettet indkøbere og udviklingschefer samt komme med forslag til design af et vækstcenter på fabrikken.

- Det har været vildt sjovt at blive kastet ud i en opgave med at lave visuelt indhold for Kühn til en specifik målgruppe på de sociale medier. Det har bestemt ikke været en nem opgave. Men det har været interessant at komme på besøg og se, hvordan hele produktionen fungerer kun med robotter og maskiner, sagde Isabella Bossen, der bliver student til sommer.

Hun arbejdede i journalistgruppen, hvor hun var med til at producere en introduktionsvideo om Kühn og en række små videointerviews blandt andet med ejerlederen til brug på LinkedIn.

Et pauserum med tonede ruder og bløde sofamøbler skal gøre arbejdspladsen mere attraktiv
Der kom også mange input fra gymnasieeleverne til Kühn omkring indretningen af et nyt vækstcenter.

- Vi har foreslået Kühn at skabe mere socialt liv på arbejdspladsen fx ved at indrette vækstcentret som et ’pauserum’ med bløde sofaer, tonede ruder og et musikanlæg. Her kan medarbejdere såvel som kunder sætte sig, slappe af og blive ladet op med ny energi til at samarbejde og tænke kreativt. Det er naturligvis ikke sikkert, at alle vores ideer bliver ført ud i livet bagefter. Men det har været sjovt at komme ud og få indblik i en virksomheds konkrete problemer og prøve teorier af i praksis og opdage, at det man læser i bøgerne rent faktisk kan bruges til noget, fortalte gymnasieelev Mikkel Løve Ekstrand med et bredt smil.

Hans studiekammerat Oliver Hesselberg Hansen supplerede ham:        

- Det har været en interessant dag og rigtig godt, at også den adm. direktør har været med hele dagen og involverer sig i projektet. Det får os til at føle, at der forventes noget af os: At vi skal levere noget, som kan bruges bagefter!  

Udfordring fra Kühn var kulmination på samarbejde med det lokale erhvervsliv
Erhvervskoordinator Kaspar Aarøe Jensen fra Greve Gymnasium, der underviser i erhvervsøkonomi, glæder sig over, at Kühn brugte en hel dag på at involvere eleverne i at udvikle forretningen.

- I timerne plejer vi at arbejde fiktivt med innovation og iværksætteri. Men her kommer vi ud i det virkelige liv, hvor teorierne og vores viden bliver sat på prøve. Vi har aldrig før oplevet, at en virksomhed forventer noget af os. Det skærper elevernes motivation til at yde deres bedste.

Han håber, at andre lokale virksomheder vil lade sig inspirere af Kühns initiativ og følge trop med at lave matchmaking.

- En vigtig opgave for os er at vise eleverne, hvordan de kan anvende et gymnasiefag som erhvervsøkonomi i praksis ude i den virkelige verden. At blive student handler om at gå velforberedt ind i fremtiden som almendannet og studieforberedt. Og det handler i høj grad også om at kunne bringe sin viden og kompetencer i spil på en arbejdsplads og skabe værdi i en produktion, understreger Kaspar.

Han fortæller, at undervisningsdagen hos plastfabrikken var kulminationen på Greve Gymnasiums samarbejde med ErhvervsCentret om at bygge bro til det lokale erhvervsliv i Greve Kommune. Samarbejdet går helt tilbage til 2015, hvor Greves erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed førte Greve Gymnasium sammen med en række lokale virksomheder.

- Jeg er stolt og taknemmelig over, at Kühn som frontløber for vores lokale erhvervsliv er gået i dialog med vores unge mennesker fra Greve Gymnasium og bidrager til, at de klædes på til fremtidens arbejdsmarked og forstår erhvervslivets udfordringer. De unge lærer meget af at få en erhvervsrettet dimension ind i undervisningen ved at komme ud på fabriksgulvet, hvor de bliver involveret i både de strategiske men også lavpraktiske udfordringer på en automatiseret og digitaliseret industrivirksomhed som Kühn. Forhåbentlig leverer de unge også værdi tilbage til virksomheden i form af et friskt pust, skæve vinkler og inspiration til nye tiltag, understreger Tina Charlotte Koeffoed.

Direktør Jesper Damm var en glad og tilfreds mand, da han vinkede farvel til de unge gæster med disse ord:

- Tak for jeres mange gode ideer, som jeg vil reflektere over. Jeg er imponeret over jer. I er gået meget konkret til opgaven. Takket være jer har vi fået øjnene op for, at vi skal være mere synlige online og meget mere aktive på de sociale medier. Det har været sjovt at møde jer og udfordre jer til at anvende jeres faglighed i en konkret sammenhæng på vores arbejdsplads.  

Billedtekst: Et hold elever fra Greve Gymnasium har rustet sig til fremtidens arbejdsmarked ved at tage imod en konkret udfordring fra plastfabrikken Kühn i Greve. Her arbejdede de bl.a. med at brande virksomheden på LinkedIn og komme med ideer til indretningen af et nyt Vækstcenter.

 

Flere oplysninger: Tina Charlotte Koeffoed, Erhvervs- og turistchef, ErhvervsCentret: 21305004 og mail tck@greve.dk eller Birgit Schaldemose Norman: Direkte: 36915249/Mobil: 22887022, bsn@greve.dk

Kontakt

Birgit Schaldemose Norman
Korskildelund 6
2670 Greve
Tlf.36 91 52 49
bsn@greve.dk