Start virksomhed 451x220

Mange efterspørger en tjekliste for opstart af virksomhed.

Ingen virksomheder er ens - Men på denne side kan du finde inspiration til emner som er væsentlige for alle iværksættere.

At starte egen virksomhed kan være overvældende og for at hjælpe dig på vej har vi i det følgende forsøgt, at skitsere hvilke emner som man bør arbejde med før og i opstartsfasen. Vi vil løbende uddybe med nye. Hvis du ikke lige kan finde svar på det du søger, er du altid velkommen til at ringe til erhvervskonsulent Kitt Ambæk Henriksen på telefon 3691 5003.

 Fra idé til virksomhed:

En forretningsplan er et vigtigt værktøj til at guide dig på din vej imod at omsætte din idé til en virksomhed. Ligeledes er forretningsplanen ofte en nødvendighed såfremt du får behov for at skulle låne penge i banken for at realisere din drøm om at blive iværksætter.

Virksomhedens udformning:

Skal din virksomhed være personlig ejet, et anpartsselskab eller et aktieselskab? Reglerne er forskellige alt efter hvad du vælger.

Hvad skal din virksomhed hedde? Skal du være eneste ansat eller er i flere? Hvor skal virksomheden drives fra? Hjemme, Lejede lokaler eller købte lokaler?

Budget:

Lav et realistisk budget. Medtag gerne poster som privat, drift, likviditet og etablering.

Et budget hjælper dig til at have et realistisk økonomisk overblik og ligesom med forretningsplanen er det en nødvendighed såfremt du skal låne penge til at realisere dine iværksætterdrømme.

Praktiske overvejelser:

  • Forsikringer - Hvilke har du behov for
  • Bogføring - Hvem sørger for det og hvordan
  • Bank - Undersøg markedet
  • Bil - Er der behov for firmabil

Registrering af virksomhed:

For at starte egen virksomhed, skal du registrere din virksomhed på virk.dk. Her kan du digitalt udfylde og indsende din registrering. Det eneste, det kræver, er en digital signatur eller NemID.

Du skal tilmelde eller registrere virksomheden særskilt for:

  • Moms - hvis du sælger varer og ydelser her i landet.
  • Lønsumsafgift - hvis du sælger momsfri ydelser.
  • Afgifter - hvis du fremstiller eller handler en gros med varer, der er pålagt afgifter, eller køber den slags varer i udlandet.
  • Importør og/eller eksportør - hvis du handler med lande uden for EU.
  • A-skat - hvis du har ansatte eller vil ansætte.

Forskudsregistrering:

Når du starter egen virksomhed, skal du ændre din forskudsregistrering.

Du skal nu selv sørge for at betale skat og arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) af din egen indtægt i virksomheden.

Markedsføring:

Synlighed og tilgængelighed er nøgleord her. Du bør tage stilling til hvordan du ønsker at markedsføre din virksomhed og via hvilke kanaler.

  • Hjemmeside
  • Sociale medier
  • Trykte medier
  • Messer