Adobestock 162736693

Hos Snedkermester Arne Pedersen er arbejdet med FN's Verdensmål en central del af visionsindsatsen, som bl.a. handler om, at andelen af unge, der ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse skal reduceres væsentligt.

Hos Snedkermester Arne Pedersen i Greve har man de sidste mange år tilbudt lærepladser til tømrerlærlinge. For virksomheden handler det om at tage et socialt ansvar, og om at sikre fremtiden. For den bedste måde at sikre fremtidens arbejdskraft er ved selv at forme og hjælpe den på vej.

–Det indgår i vores visioner at hjælpe de unge og bidrage til, at der udlæres flere. Det gavner jo både samfundet og os selv, for vi har brug for de er færdiglærte, siger Christen Jensen, markeds- og forretningsudviklingschef hos Snedkermester Arne Pedersen.

I øjeblikket er der 13 lærlinge hos Arne Pedersen. En af dem er 26-årige Stephen Henriksen fra Roskilde Tekniske Skole, som har været lærling hos Arne Pedersen i lidt over tre år.

–Jeg har egentlig en gymnasial uddannelse, for jeg gik den samme vej som alle andre på min alder. Derefter tog jeg tre sabbatår, hvor jeg blandt andet arbejdede som arbejdsmand hos Arne Pedersen. Her fandt jeg ud af, at jeg egentlig var ret glad for håndværket, og da jeg stod og skulle i lære, tilbød de mig en elevplads, fortæller Stephen Henriksen.

Teori og praksis skal gå hånd i hånd

En elevplads er en forudsætning for, at de unge kan bestå deres uddannelse. For som Stephen Henriksen påpeger, så er det er her, de lærer deres håndværk.

For Christen Jensen og hans kolleger er det derfor også vigtigt, at lærlingene kommer ud og prøver kræfter med forskellige opgaver, ligesom det er vigtigt, at opgaverne relaterer sig til den undervisning, lærlingene har haft på deres skoleophold.

–Når de kommer fra skolen, har de haft rigtig megen teori, og det er vigtigt, at vi hurtigst muligt får koblet det på noget praktisk, så de får det brugt. Derfor prioriterer vi også, at de kommer rundt i afdelingerne, så de får prøvet en masse forskelligt. Det sker også, at de kommer tilbage og fortæller om noget de har lært, og som de gerne vil prøve af i praksis, og så ser vi om ikke der er en opgave, hvor det kan lade sig gøre, siger Christen Jensen.

I løbet af sine tre år hos Arne Pedersen, har Stephen arbejdet i både forsikrings-, service- og nu entrepriseafdelingen, hvilket har medført både store og små opgaver.

–Forsikrings- og serviceafdelingen har typisk mindre opgaver. Forsikringsafdelingen handler om, ja forsikringssager, og i serviceafdelingen har vi mange opgaver for boligselskaber. Lige nu er jeg i vores entrepriseafdeling, hvor vi har en masse større opgaver med vinduesudskiftninger, tag og facader. I øjeblikket går jeg og laver tag, fortæller Stephen Henriksen.

Og netop tagkonstruktion er et godt eksempel på, hvordan teori og praksis mødes.

–Der er mange regler, der bliver lavet om i forhold til fx isoleringskrav og dampspærrer, fordi vi skal bygge så lufttætte huse som muligt, så man ikke mister så megen energi. Det er noget af det, vi er optaget af, når vi går og laver tag, siger Stephen Henriksen.

Høvlbænk3

Dialog, motivation og anerkendelse

I Greve Kommune vil man gerne anerkende virksomheder som Snedkermester Arne Pedersen, der bidrager til at uddanne de unge. Det gør man blandt andet med en uddannelsespris, der uddeles ved Greve Business Awards.

–Det er vigtigt, at vi som kommune gør det attraktivt for Greves virksomheder at tage lærlinge, for hvis ikke de unge har mulighed for at få en elevplads, bliver de ikke udlært, og det betyder, at virksomhederne ikke kan skaffe den rette arbejdskraft. Det er samtidig vigtigt, at vi anerkender de virksomheder, som gør en forskel, og det gør vi blandt andet ved at uddele Greve Uddannelsespris, fortæller borgmester Pernille Beckmann.

Christen Jensen er da også sikker på, at prisen og den medfølgende anerkendelse vil være med til at motivere flere virksomheder til at tage lærlinge, men der er samtidig brug for mere dialog om, hvad det at have en lærling indebærer.

–Det er min oplevelse, at der er mange virksomheder, der gerne vil tilbyde elevpladser. Vi har haft lærlinge i mange år, og vi har derfor også nogle helt klare processer omkring forløbene, men det er der mange mindre virksomheder, der ikke har. Og hvis ikke man i forvejen er gearet til det eller ved nok om processen, kan det virke uoverskueligt og lettere at lade være, siger Christen Jensen.

Christen Jensen vil dog stadig anbefale andre virksomheder at tage lærlinge. Han oplever nemlig, at det ikke kun gavner eleverne, men også virksomheden selv.

–I dagligdagen er lærlingene med til at give et friskt pust. Man går ofte i den samme trummerum, og her er de nye, ofte unge, ansigter med til at give et friskt pust og ny energi. Og det mener jeg er godt for virksomheden, hvis vi skal blive ved med at udvikle os. Derudover er der jo den fordel, at vi har mulighed for at tilbyde dem fastansættelse, når de er færdige. På den måde kan vi selv være med til at forme vores fremtidige medarbejdere, slutter Christen Jensen.

Flere oplysninger: Kontakt kommunikations- og markedsføringskonsulent Anett Kristensen: Direkte: 36 91 52 49 I Mobil: 22 45 12 65 og e-mail: atk@greve.dk.

Adobestock 149820152 2500

Greve Uddannelsespris

Uddannelsesprisen gives, for første gang i 2020, til en virksomhed i Greve Kommune, der har udmærket sig på uddannelsesområdet og gjort en særlig forbilledlig indsats. Det overordnede formål med prisen er at sætte fokus på de virksomheder, der udmærker sig inden for uddannelse og læring i Greve Kommune – og ikke mindst påskønne et af de mange spændende og inspirerende undervisnings- og udviklingsprojekter, som er eller bliver gennemført. Den værdige virksomhed har fokus på kompetenceløft og er dygtige til at åbne dørene for andre. Parallelt hermed tager de gerne imod lærlinge, minilærlinge og er åbne for praktikpladser. De har desuden et tæt samarbejde med kommunens uddannelsesinstitutioner.